2019/03/31 サキュバスヘヴン進捗

進捗画像

3月の作業はイベントの充実の足掛かりとなるストーリー再構築からでした。
結論から言うと、結構な大手術となった再構築は概ね上手く行き。月後半では新規に必要になったキャラやロケーション、イベントを作り足して行くこととなりました。

今回もビジュアル周りはCi-enの方に集約しています。
以下は、そちらに載せていないちょっとした話などを書いておこうと思います。

ストーリー構築に苦戦した話

前回も少し触れていましたが、私はストーリー構築が不得手です。
全く書けないことはありませんが、どちらかと言えばよく悩んだり、手が遅くなることが多い分野です。

また、私の開発スタイルである「素材ありきでゲームを作る」というスタンスと食い合わせが悪く、そういった意味でも少し苦手意識を持っています。
サキュバスヘヴンのストーリー構築でも苦戦したのですが、それにはいくつかの理由がありました。

素材的な選択肢が狭い

素材的な自由度の低さは、ストーリー構築の難易度にそのまま繋がります。
例えば、サキュバスヘヴンでは舞台になる洞窟の外観にふさわしいモデルがありません。そのため、洞窟の外を描くことはできないですし、そのあたりで展開するストーリーも一切作ることができません。

まあ、そこだけADVのように一枚絵を貼って、テキストで済ませてしまうという解決だってあります。そういった場面の取り回しが手軽なのはADVの優れている部分ですし、よほど困ったら私もそうするかもしれません。

システムとの食い合わせが悪い

サキュバスヘヴンは前作と同様、ゲームプレイに応じてメインキャラがロストする可能性があります。そのため、ゲーム途中でキャラクターに説明して欲しい場面などでも、それを味方キャラに任せることができません。

少なくとも、最低一人は絶対にいるはずなので、独り言でも良いから喋って貰えば良いかもしれませんが「独り言で説明しはじめる」というのは説得力に欠く光景なので、どちらにしろあまり効果的とは言えませんでした。

今後の予定

現在の大雑把な予定は以下のようになっています。
ストーリー再構築と序盤までのメインイベント修正は終わりましたが、まだ中盤以降の修正を残していますので来月も引き続きこの作業が続きそうです。

4.0.ストーリー再構築
4.5.ストーリー再構築に伴うメインイベント修正
5.0.ブラッシュアップ(敵、ギミック、ロケーションの充実)

よくある質問(Frequently Asked Questions)

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  1. Hi, I’m not Japanese but I’m really looking forward to this game! I have played recent demos and I enjoyed it quite a lot. I see lots of potential in this project and I hope it turns out well. Please, take your time. I, as well as everyone else, will be here waiting until it is finished.

    Goodluck and greetings from Canada!

    Hello. Thank you for the gameplay and comments.
    Game development is in good shape. We are working on a release for next summer. Also, we will localize to English, so please stay tuned.

    Thank you.

  2. Hi, I’m not Japanese but I’m really looking forward to this game! I have played recent demos and I enjoyed it quite a lot. I see lots of potential in this project and I hope it turns out well. Please, take your time. I, as well as everyone else, will be here waiting until it is finished.

    Goodluck and greetings from Canada!

  3. This game is promising,alpha2 published about 3 years,Im curious about the new version of Succubus Heaven,I remember alpha2 only have 4 or 5 enemies,and Im looking forword to the day that alph3 is published.

    GOOD LUCK!

    thank you for having interest.
    I got the information I needed for alpha 2. Therefore, the alpha version was not released after that. The next big move is the release of the game.

  4. This game is promising,alpha2 published about 3 years,Im curious about the new version of Succubus Heaven,I remember alpha2 only have 4 or 5 enemies,and Im looking forword to the day that alph3 is published.

    GOOD LUCK!

  5. don’t worry it’s ok it’s not your fault i understand now good work and see you next month ( and good everything else )

    Thank you very much.
    Development is going well, so we plan to release it by August of next year. By then, I will do as much as possible. Please wait a moment now.

  6. don’t worry it’s ok it’s not your fault i understand 🙂 now good work and see you next month 🙂 ( and good everything else )

  7. Nononono you don t understand i wanted to do a good thing for you i can t write the song in japanese, in that song i sayed that your game is the best game ever and for Us is very hard to wait because your game is fantastic , i sayed that you are the best becasue you are always patience with Us and aswer Us every time

    I am sorry if there is a misunderstanding.

    I rely on machine translation to read most foreign languages. Therefore, I can not understand fine nuances, slang, jokes, etc.
    Your song did’nt look like good mean. I’m sorry if you made a song with all your heart.

    You do not need to write in Japanese, but just as briefly as you asked for a question, please communicate your intention. If can not judge, I will ignore the comment.
    I apologize for the inconvenience, but we would appreciate your cooperation.

  8. Nononono you don t understand i wanted to do a good thing for you i can t write the song in japanese, in that song i sayed that your game is the best game ever and for Us is very hard to wait because your game is fantastic , i sayed that you are the best becasue you are always patience with Us and aswer Us every time 🙂 😉

  9. WE WILL ROCK YOU —-> WE WANT AN ALPHA 3

    I do not understand much other than Japanese. Therefore, I can not understand subtle nuances.
    It’s OK to criticize that development is slow. But, At least your comments look like malicious spamming.

  10. WE WILL ROCK YOU —-> WE WANT AN ALPHA 3
    we wan we want
    alpha3
    an alpha3
    you have to give us an alpha3 or we have to wait too much time so don t let
    us wait
    untilthe release
    the final version of the game
    we want we want
    an alpha3
    alpha3
    your game look like
    the best game
    we have ever seen on every site so don t be cruel
    and let us try
    soon your game the best of every sites
    we want we want
    an alpha3
    alpha3
    too many games
    i have to try
    to find something similar to your game
    but at the end
    none of them
    can be paragonate to your game
    we want we want
    an alpha3
    alpha3
    ONLY FOR YOU BECAUSE YOUR PATIENCE TO ANSWER US EVERY TIME I DEDICATE TO YOU THIS SONG i hope you like it AHAHAHHAHA

  11. 全て夢の中にして
    ADVと合わせる
    進行役としてガイドを付ければいいのでは?
    最近はやりな、ネット内の世界でもいいかと

    ご意見ありがとうございます。
    夢は非常に融通が効かせやすく使いやすいんですが、この設定に頼るとお話がふわっとしてしまうので、なるべく避けたいと考えていました。それをメインテーマとして扱う前提のお話であれば問題ないんですが、困った末の逃げの手段としてはちょっと危ないかなと思っています。

    現状では、既存の設定とキャラだけで上手くできたかな~ というところまでプロットを組んであるので、それを組み込んで違和感が生じるようなら、またいただいたご意見なども含め検討したいですね。

  12. 全て夢の中にして
    ADVと合わせる
    進行役としてガイドを付ければいいのでは?
    最近はやりな、ネット内の世界でもいいかと

  13. Who is the charater that can die? Will you introduce a save before the choise? And what will you do when all charaters is defeated? Deaths?

    It is game over when all characters lose. The game is saved automatically. About the production of the game over is a secret.

    This kind of question has been asked many times in the past in English. Take a look at the comments in the past articles.

  14. Who is the charater that can die? Will you introduce a save before the choise? And what will you do when all charaters is defeated? Deaths?

  15. First admin ahahaha tuo masters:
    1) So the protagonist can die? Are the West scenes in game?
    2) Your list ho do is very short so the game is near at the end?

    1) There is a game over. It is a secret whether that means the death of the character.
    2) It is an essential task list for the game. After reaching the end, I will reschedule the brush up again with the time left.

    ストーリー構築はアクションを主体にするゲームの場合、
    特に難しい行程の1つになることが多々ありますよね(・x・)

    私も導入や舞台が大きく変化する際に悩まされた経験が多々あるのですが、
    毎回簡単な立ち絵と背景でテキストベースのADVパートを用意してしのいでいました。

    素材の問題は確かに作業の障害となりうる要因の1つなのかもしれませんね。
    そしてキャラクターがロストしてしまい説明役がその都度変化する可能性があることで、
    ADVパートで解決する場合も同様に多くのパターンが必要になるのは大変ですよね(;ワ;)

    私は説明役がロストするシチュエーションを経験したことがないのですが、
    ロストしたことがストーリーパートにも影響を及ぼしている描写は、
    とってもとってもKEN☆ZENですよね(・ω・)

    私はKEN☆ZENが大好きなのどんどん積極的にロストさせて、
    全てのロストパターンを是非楽しみたいです(>ワ<)

    忙しい年度末が終わりついに新年度スタートとなりますが、
    未だに不規則な気温変化にはどうかお気を付けくださいませ(・x・)

    前作の時はそれほど意識していなかったのですが、テキストベースは本当に作りやすいと実感しましたね。

    特にカットシーンを作ると少し会話するだけでも、キャラの位置やカメラアングルまで考えないといけないので、一々コストが掛かってしまって気軽に変更もしづらいのがつらいところです。タイムラインのなかった頃の実装なので、ワークフローの整備がひどいのもあるんですが。

    キャラクターロストありきでストーリーパート―が変わるゲームはなくもないですが、リソースの使い方としては中々贅沢と言うかもったいないところはありますね。

    Hなゲームならまだ見て貰えそうですが、一般ゲームですとキャラロストさせないプレイが前提になる方も多いので、せっかく作ってもほとんど見てもらえないとなったりしそうですね。

    お気遣いありがとうございます。
    現在の作業を終えられれば、大きな懸念点も一つなくなって晴れやかな気分でブラッシュアップに入れるので、あともう踏ん張り頑張って行きたいと思います。

    ストーリー難しそうですね……
    独り言+モノローグみたいなのはどうでしょう。キャラが○○かぁって一言だけしゃべったり、思い浮かべて後はナレーションへみたいな

    あまりにも増えてくると厳しいですが、そういう解決もありますね。

    今のところは味方が確実にいる序盤は会話を通してしっかりと誘導。ゲームプレイ中心となる中盤はメインストーリーに味方キャラがあまり介在しない作りで上手く回避できた……と思います。

    別にぼっちの場合はストーリー説明無くてもいいのじゃないですか?
    あるほうが不自然です。
    もし、知っている仲間がそばにいれば「知っているのか月光!」でいいのでは?

    真のストーリーを解明したければ「全員揃ってクリア」を目指せばいいし
    そのときに「ああ、そういうことだったのね」みたいなのがあれば
    面白く感じます。

    知っても知らなくて良い情報に関しては、そんな感じになると思います。

    ただ、メインストーリーはゲームプレイを誘導する意味合いもあるので、それを完全になくしてしまうのは難しいです。そのため、どうしても誘導や説明が必要になる場面では、NPCがその役割を担ってくれる予定です。

    使い魔みたいなマスコットキャラを一体作ってそいつにしゃべらすとか

    解決策としてはかなり良いと思います。他にもオペレーターだとか明らかに主人公達をサポートしてくれる存在だと、主人公達を誘導してくれることにも違和感がないので良いと思います。

    今回は主人公格のキャラクターがはじめから3人いて、味方キャラの紹介が重くなるので避けましたが、そうでなければ採用していたと思います。

  16. 使い魔みたいなマスコットキャラを一体作ってそいつにしゃべらすとか

  17. 別にぼっちの場合はストーリー説明無くてもいいのじゃないですか?
    あるほうが不自然です。
    もし、知っている仲間がそばにいれば「知っているのか月光!」でいいのでは?

    真のストーリーを解明したければ「全員揃ってクリア」を目指せばいいし
    そのときに「ああ、そういうことだったのね」みたいなのがあれば
    面白く感じます。

  18. ストーリー難しそうですね……
    独り言+モノローグみたいなのはどうでしょう。キャラが○○かぁって一言だけしゃべったり、思い浮かべて後はナレーションへみたいな

  19. ストーリー構築はアクションを主体にするゲームの場合、
    特に難しい行程の1つになることが多々ありますよね(・x・)

    私も導入や舞台が大きく変化する際に悩まされた経験が多々あるのですが、
    毎回簡単な立ち絵と背景でテキストベースのADVパートを用意してしのいでいました。

    素材の問題は確かに作業の障害となりうる要因の1つなのかもしれませんね。
    そしてキャラクターがロストしてしまい説明役がその都度変化する可能性があることで、
    ADVパートで解決する場合も同様に多くのパターンが必要になるのは大変ですよね(;ワ;)

    私は説明役がロストするシチュエーションを経験したことがないのですが、
    ロストしたことがストーリーパートにも影響を及ぼしている描写は、
    とってもとってもKEN☆ZENですよね(・ω・)

    私はKEN☆ZENが大好きなのどんどん積極的にロストさせて、
    全てのロストパターンを是非楽しみたいです(>ワ<)

    忙しい年度末が終わりついに新年度スタートとなりますが、
    未だに不規則な気温変化にはどうかお気を付けくださいませ(・x・)

  20. First admin ahahaha tuo masters:
    1) So the protagonist can die? Are the West scenes in game?
    2) Your list ho do is very short so the game is near at the end?